א.ב מוראנו לוגו
החכרת קרקע חקלאית א.ב מוראנו קרקעות למכירה

החכרת קרקע חקלאית

החכרת קרקע לצורך חקלאי יכולה להתבצע על ידי רשות מקרקעי ישראל או על ידי בעליה של קרקע חקלאית.

במאמר זה נסקור את שני סוגי ההחכרה והיתרונות שניתן לקבל מהם.

החכרת קרקע חקלאית על ידי רשות מקרקעי ישראל

אחת מסמכויותיה של רשות מקרקעי ישראל היא החכרת קרקע חקלאית לתושבים, לצורך ייצור חקלאי, כגון מטעים, פרדסים וחממות.

רשות מקרקעי ישראל משמשת כגוף נאמן של האזרחים בישראל לניהול אדמות המדינה, כאשר העקרונות המנחים אותו הם ניהול האדמות לתועלת הציבור תוך שמירה על האינטרס הציבורי.

החכרת קרקע חקלאית היא למעשה צעד שבו רשות מקרקעי ישראל מקצה קרקע לתקופה ארוכה לתושב, שמחוייב לנצל את זמן החכירה בעבודת אדמה, בגידולים וביישום המטרות שלשמן הוחכרה לו הקרקע.

מי יכול לחכור קרקע חקלאית מהרשות?

כל אזרח ישראלי או תאגיד בישראל רשאי להשתתף במכרזים שמקיימת רשות מקרקעי ישראל או להגיש בקשה לחכירת קרקעות לצורך חקלאי. במידה והוא בוחר באפשרות השנייה, עליו להגיש את הבקשה לאחר שכבר איתר את הקרקע אותה הוא מעוניין לחכור. לצורך ההשתתפות יש להביא מסמכים שונים בהם הוא מצהיר על מטרות ההחכרה ומתחייב לעמוד בהן במידה ויקבל אישור חכירה על הקרקע. אם הגידול המבוקש הוא חממות, לרוב יהיה צורך בקבלת היתר בניה בנוסף.

מהם התנאים לחכירה?

על מנת לחכור קרקע יש צורך לשלם לרשות מקרקעי ישראל דמי חכירה שנתיים, כאשר לכל סוג של גידול חקלאי ניתנת תקופת חכירה משלו.

כך למשל, החכרת קרקע חקלאית לצורך נטיעת מטעים תותר לתקופה של עד 49 שנים, להקמת חממות – עד 7 שנים (תוך מתן אפשרות לחידוש החכירה) ועוד. על פי החוק רשאית רשות מקרקעי ישראל לסיים את החוזה מוקדם (בטרם סיום תקופת החוזה) במידה והשתנה ייעודה של הקרקע.

החכרת קרקע חקלאית על ידי אדם פרטי

רכישת קרקע חקלאית היא צעד שתמיד נעשה במטרה להגיע לרגע הפשרתה של הקרקע – אם לצורך בניה בקרקע ואם לצורך מכירת הקרקע בשווי גבוה מזה שנקנתה בו, הודות לכך שהופשרה ומיועדת לבניה.

למשקיעים רבים שרכשו קרקע שעדיין אינה מצויה בתהליכי הפשרה, או שכן נמצאת בתהליכי הפשרה אך רק בתחילתם, חברת א.ב. מוראנו ממליצה להשתמש בקרקע כמקור הכנסה נוסף על ידי החכרתה לצורך חקלאי עד שתופשר. החכרת קרקע חקלאית היא צעד שלמעשה מאפשר לבעל הקרקע ליהנות מהכנסה זמינה נוספת באופן פאסיבי כמעט לחלוטין תוך כדי ההמתנה להפשרתה של הקרקע.

איך ניתן להרוויח מהחכרת הקרקע?

בעל הקרקע יכול להחכיר את הקרקע לחקלאי, שבזמן הזה יכול יהיה לגדל בקרקע מטעים, פרדסים או גידולי שדה לצורך מכירת התוצרת החקלאית.

החקלאי משלם לבעל הקרקע דמי חכירה חודשיים על פי החוזה שיקבעו ביניהם ובכך מרוויח בעל הקרקע כסף נוסף על הקרקע שברשותו, במקום להמתין להפשרה ללא ניצול הפוטנציאל שבה. בחוזה ניתן להוסיף סעיף בו בעל הקרקע רשאי לקבל בחזרה את הקרקע גם בטרם סיום החוזה, באם השתנה ייעודה של הקרקע.

האם כל קרקע חקלאית יכולה להניב רווחים?

בגדול התשובה היא כן: אם הקרקע מצויה בשטח שאינו משופע מידי, והקרקע בה אינה חולית או סלעית במיוחד, ניתן לעבדה ולהשתמש בה לתוצרת חקלאית ובכך להרוויח על ידיד החכרת קרקע חקלאית.

הקרקעות שמציעה חברת א.ב. מוראנו לרכישה מצויות בתחום ש"בין גדרה לחדרה", אזור מישורי ברובו, שהקרקעות בו אינן סלעיות וברובן הגדול מצויות על שטח מישורי. האדמה באזורים אלו מאופיינת כמתאימה לגידולים חקלאיים רבים: החל מפרדסים, מטעים ועצי נוי, דרך גידולי שדה ומבחר ירקות וכלה בהצבת כוורות לצורך הפקת דבש. האזור משופע גם בחורפים גשומים במיוחד יחסית לשאר אזורי הארץ, שהופכים את הגידול לחסכוני ומשתלם.

כיצד ניתן לדעת לאילו גידולים מתאימה הקרקע?

כיום ישנן חברות רבות המתמחות בביצוע בדיקות קרקע וסקרי קרקע, על מנת לקבל תמונת מצב על טיב הקרקע, איכות הקרקע, סוג הקרקע והיבולים המתאימים ביותר לגידול בה. את הבדיקות ניתן לבצע על ידי דיגום הקרקע בטרם החלה עבודה חקלאית כלשהי בקרקע, או במהלכה של עבודה בקרקע על מנת לנבא את פוריות הקרקע ואיכות היבולים שיגדלו בה.

כאשר מתקבלות תוצאות טובות ניתן להציגן לחקלאים מתעניינים ובכך להעלות את סיכוייו של בעל הקרקע להחכירה בהקדם.

א.ב. מוראנו – דיוק ומקצועיות

חברת א.ב. מוראנו משווקת קרקעות למכירה המצויות בהליכי הפשרה או כאלו שכבר הופשרו, ומלווה את המשקיעים לכל אורך התהליך. הקרקעות מצויות בסמיכות לערים גדולות ועם התאמה גבוהה למגורים, מרכזים ציבוריים או בתי מלון, כך שבעתיד רבים הסיכויים שניתן יהיה לקבל תשואות גבוהות מהשקעה בקרקעות אלו. קרקעות עם פוטנציאל להפשרה שטרם נכנסו לתהליך זה, יכולות להניב הכנסות נוספות על ידי הליך של החכרת קרקע חקלאית.

חברת א.ב. מוראנו מלווה את המשקיעים ועובדת באופן צמוד עם שמאים ועורכי דין וכן עם מיטב אנשי המקצוע בתחום הנדל"ן.

שתפו את המאמר לחברים:

Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook
דילוג לתוכן