א.ב מוראנו לוגו
בדיקת צפיפות קרקע א.ב מוראנו קרקעות למכירה

בדיקת צפיפות קרקע

המושג "צפיפות קרקע" הינו נושא אחד מתוך תחום שנקרא "גיאומכניקה" – זהו מדע הבוחן את הפיזיקה של הקרקע. בין הדברים שנבחנים בתחום  מדעי זה ניתן למצוא גם חוזק קרקע, גמישותה של הקרקע, משקלה וחדירותה. מטרתו של מדע זה לסייע בתכנון ובנייה של מבנים על הקרקע, בהתאם למצבה של הקרקע ולמאפייניה השונים, כך שהקרקע תוכל לעמוד בעומסים הנבנים בתוכה ועליה ולא לקרוס תחתיהם.

מבחן צפיפות הקרקע נעשה על פי חישוב נוסחתי, שבו מוגדרת הצפיפות כיחס בין משקלה של הקרקע לבין הנפח שלה בפועל. מידותיה של הצפיפות מתוארות לפי קילוגרם למטר מעוקב או גרם לסנטימטר מעוקב. בקרקע טבעית, הצפיפות של הקרקע תנוע לרוב בטווח של בין 1 ל- 3 גרם לסנטימטר מעוקב.

מדוע נדרשת בדיקת צפיפות קרקע?

על מנת לייעד קרקע לבניה יש צורך לעבור תהליכים שונים שנקראים בשם "פיתוח קרקע". בין השלבים שכולל פיתוחה של הקרקע ניתן למצוא פינוי פסולת, יישורה של הקרקע, הידוק קרקע, חפירה בקרקע, הצבת תשתיות מים וביוב בקרקע ועוד.

על מנת להתחיל בשלבים האלו יש צורך להבין קודם את מצבה של הקרקע מבחינת הצפיפות.

בדיקת הצפיפות תתן מושג לגבי העומסים השונים שבהם יכולה לעמוד הקרקע, רמת החדירות של הקרקע למים, תכולת אוויר בקרקע ועוד. על מנת להקים מבנים גדולים ומורכבים במיוחד, יהיה צורך בבחינה מדוקדקת יותר של הקרקע. תכנון היסודות אמור להישען על המידע אודות יכולת העמידה של הקרקע בעומס ויכולת הספיגה של הקרקע ולהיקבע לפיו.

בנוסף, אפיון הקרקע שמאפשרת בדיקת צפיפות קרקע ייתן תמונת מצב על המאמצים שניתן להפעיל כנגד הקרקע מבלי לגרום לשקיעתה או לקריסתה. חשוב להבין גם כי הקרקע עצמה מורכבת מרבדים שונים, שכל אחד מהם בעל תכונות צפיפות וחוזק משלו.

כיצד ניתן לבצע בדיקת צפיפות קרקע?

בדיקת הצפיפות מתבצעת על ידי מכונים מומחים בתחום בדיקת הקרקעות. המכון מקבל דגימות מתוך הקרקע – הן בשכבה החיצונית שלה והן דגימות מרובדי הקרקע שמתחת לפני השטח.

ישנן שיטות שונות לקבלת דגימות לצורך בדיקת צפיפות קרקע, כגון חרוט או גליל המוחדרים לאדמה ונשקלים. לעיתים האדמה תישקל שוב לאחר ייבושה מהלחות שבה. לחילופין, ניתן להשתמש באמצעי שנקרא מד גרעיני לחישוב צפיפות הקרקע.

מהם הגורמים המשפיעים על מידת צפיפות הקרקע?

גורמים ומאפיינים שונים בקרקע עשויים להשפיע רבות על מידת צפיפותה ולחילופין לנבא את רמת הצפיפות בקרקע מסויימת. ביניהם:

  1. תכולת מים – אדמה בעלת לחות נמוכה תהיה עמידה יותר ללחצים ולעומסים. קרקע עמוסה בלחות תהיה פגיעה יותר לעומסים כבדים.
  2. סוג האדמה – אדמת מישור החוף שונה בהרכבה מאדמת הגליל, וזו שונה מאדמת אזור ההר או המישור המדברי. כל סוג אדמה מאופיין ברמות צפיפות שונות המשפיעות על חוזקה ועמידותה של הקרקע.

מה משמעות התוצאות המתקבלות?

התוצאות המתקבלות לאחר בדיקת צפיפות קרקע נותנות מושג לגבי יכולת העמידה של הקרקע, ממנה נגזרות מסקנות אודות תכנון יסודות נכון בקרקע, המבנה הגיאומטרי של היסודות, עומקם וכן פרמטרים נוספים המשפיעים על המבנה וסוג הבניה המתאימים באותה הקרקע.

במידה והתוצאות אינן משביעות רצון, ניתן לבצע הליך שנקרא "דחיסת קרקע".

מהי דחיסת קרקע?

הליך דחיסת קרקע, המכונה גם "הידוק קרקע", מתבצע באדמות שמרקמן אינו עומד בתקן הנדרש על מנת לבנות יסודות יציבים מספיק ועמידות מספקת בלחצים ועומסים לבנייה הרצויה.

בהליך זה מבצעים דחיסה של האדמה באמצעות שיטות מכאניות שונות. בעת הדחיסה המכאנית, אוויר המצוי בין חלקיקי הקרקע יוצא מתוכה, וצפיפותה של הקרקע עולה באופן משמעותי. הדחיסה מאפשרת הקמת יסודות מבנים, סלילת תעלות תת קרקעיות, סלילת כבישים ועוד.

ישנן שתי טכניקות לביצוע הדחיסה. הראשונה היא הפלתה של משקולת כבדה מגובה רב מידי כמה דקות. בטכניקה השנייה (והחדישה יותר) ישנה מכונה ממונעת בעלת משקולת כבדה בתוך ציר, המבצעת עשרות הטחות באדמה בתוך כדקה אחת בלבד. בשיטה זו נעשה שימוש במחשב הבודק את מיקום ההטחות ומדייק אותן בהתאם.

ההידוק המכני מחזק את צפיפותה של הקרקע, מונע את שקיעתה ומונע בנוסף חדירת רטיבות לקרקע. ההידוק משפר תוצאות של בדיקת צפיפות קרקע.

קרקעות איכותיות להשקעה

אם גם אתם מעוניינים להשקיע בקרקע – הנכס החשוב כיום בישראל – חברת א.ב. מוראנו מציעה לכם להימנע מסיכונים מיותרים ולהשקיע עם הטובים ביותר: קרקעות איכותיות למכירה המיועדות לבניה, באזור מישור החוף ומרכז הארץ.

חברת א.ב. מוראנו עובדת עם בעלי המקצוע הטובים ביותר כיום בתחום הנדל"ן, ומשווקת קרקעות המיועדות לבנייה למגורים, בתי מלון ונופש, מרכזים ציבוריים ועוד. החברה מלווה את המשקיע החל מתהליך הרכישה תוך שקיפות מלאה ומתן מידע מדוייק אודות הקרקע ומאפיינים שונים בה.

אם גם לכם חשוב להשקיע בביטחון – פנו לחברת א.ב. מוראנו ותיהנו מהשקעה בעלת סיכויים גבוהים לרווחים משמעותיים.

שתפו את המאמר לחברים:

Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook
דילוג לתוכן